Vex-Spain

VEX Spain,
torneig de robòtica escolar

Una competició que potencia la cooperació entre equips

Clase Robòtica Educativa VEX

Aquesta competició reuneix als millors equips en robòtica VEX de Primària, Secundària i Universitat de tot l'Estat.

Tots aquests equips han hagut de classificar-se prèviament en algun dels diferents tornejos regionals que s'han anat fent al llarg de l'any.

Els regionals són perfectes per anar millorant el robot i anar aprenent mentre competeixes.

La final VEX Spain es sol fer entre febrer i març, o sigui que és molt recomanable començar a preparar el robot i les proves a partir de setembre-octubre.

Però, com funciona la competició VEX?

Cada any es proposa un repte diferent, on en cada torneig s'haurà de completar el repte el millor que es pugui.

Cada equip de robòtica haurà de muntar un robot (seguint normativa del torneig) perquè sigui el més ràpid i eficient possible al moment de fer les tasques.

De moment hi han 3 categories de competició: VEX IQ (primària-secundària), VEX V5(secundària-batxillerat) i VEX-U (Universitat), però ben aviat hi haurà la competició per VEX GO.

Competició VEX GO:

De moment no sabem el funcionament al 100% d'aquesta nova competició, però sí que podem avançar que hi ha un kit de camp de competició VEX GO amb 4 temàtiques diferents:

1. Exploració científica oceànica
2. Reconstrucció tecnològica de la ciutat
3. Construcció d'enginyeria del poble
4. Expedició de Matemàtiques a Mart

Amb aquests elements es proposaran els reptes de cada any.

Per saber més mireu el
VEX GO Kit camp de competició

Competició VEX IQ:

1. Es fan diferents partides on cada equip ha de cooperar amb un altre equip per resoldre el repte.

2. Els 2 equips s’emportaran els mateixos punts que han obtingut a la partida.

3. Individualment, es crea un rànquing per saber quins són els equips que millor puntuació tenen.

4. En cada partida els 2 equips han de fer una estratègia i ajudar-se entre ells per intentar fer el repte de la manera més ràpida.

5. En el campionat hi ha diferents valoracions com millor robot, millor puntuació, millor programació, ...

Qui té millor puntuació de mitjana de totes aquestes valoracions, obté el trofeu a l’excel·lència i serà el guanyador del torneig.

Competició VEX V5:

1. Es realitzaran diferents partides, on cada equip ha de treballar conjuntament amb un altre, però competint contra 2 altres equips.

2. El funcionament de cada partida és semblant a la de futbol. Qui resol el repte primer s’emporta 3 punts. Pot haver-hi empat, ja que cada partida va per temps.

3. Hi ha un rànquing classificatori per cada equip.

4. Guanyarà el torneig qui s’emporti el premi a l’excel·lència (millor mitjana de totes les valoracions).

Competició VEX-U:

La competició VEX-U utilitza els robots VEX-V5, però en aquesta modalitat no jugues amb un altre equip, sinó que jugarà només el teu equip contra un altre.

Com es pot participar a la Final VEX Spain?

Final Vex robotics

Per poder participar en la Final Estatal, prèviament heu de participar en una competició regional i quedar classificats/des (consulteu www.vexspain.com).

Les nostres recomanacions són:

1. Reuniu un grup, ja que el projecte Vex robòtics es base en el treball i cooperació en equip. Dins de la robòtica hi ha diferents feines a fer (programació, muntatge, disseny, conducció,...). Si sou tota una classe podeu fer diferents grups.

2. Un cop fet això, mireu quines edats hi ha en l’equip i escolliu la línia corresponent:
VEX GO: De 1r a 4t de Primària.
Veure VEX GO
VEX IQ: De 5è a 2n d’ESO. Veure VEX IQ
VEX V5: ESO, Batxillerat i Universitat. Veure VEX V5

3. Si heu escollit la línia VEX IQ, el mateix kit per realitzar classes us servirà per a competir. En canvi, en la línia V5, hi ha un kit per a fer classes (el material és més pesant) i kits per a competir (el material és més lleuger). Veure kits VEX V5

Segurament en un futur voldreu participar en competicions VEX V5, i necessitareu el material més lleuger. Si no el teniu, el robot anirà més lent que la resta. Per això és més recomanable invertir d’entrada en un kit VEX V5 de competició.

4. Amb l’ajuda de la documentació comenceu a construir un dels robots estàndards. Per motivar al grup, recomanem que participeu en un dels tornejos regionals. L’objectiu no serà classificar-se o guanyar, sinó tenir un robot a punt pel torneig.

5. Al participar en tornejos regionals, coneixereu altres equips més experimentats que segurament us donaran bons consells pel vostre robot. El projecte VEX robòtics potencia la cooperació entre equips.

6. Si aneu a diferents tornejos regionals veureu com aneu millorant i segurament, en un d’ells, us classificareu per la VEX Spain.

Hi ha vida després de la VEX Spain?

Anar a la VEX Spain ja és una gran victòria. Com comentàvem, el projecte VEX potencia la cooperació entre equips. Anar a una Final sempre és sinònim de conèixer altre gent més experimentada i segurament us ajudaran a millorar els vostres coneixements i robots.

Però poder disputar la VEX Spain també significa la possibilitat d’aconseguir un bitllet a la VEX World. Aquesta final internacional es fa cada any als Estats Units. Això sí, només hi podran anar els guanyadors/es de les 3 categories de la VEX Spain (VEX IQ, VEX V5 i VEX-U).

En aquesta Final es cooperarà/competirà amb els altres guanyadors/es dels altres països.
L’aprenentatge i experiència serà exponencial!

Si voleu saber més llegiu "
Què és Vex Robotics?" o entreu a la web www.vexspain.com